10. sep. 2011

Førsteskole uke!

Det er ganske mye som har skjedd i siste, så deler det ut over flere innlegg. Begynner med at jeg har full ført første skole uke. Kan egentlig ikke kalle det ei uke for begynte nemmelig på onsdagen og har hatt korte dager vær dag. Egentlig har jeg skole til 16.50, med unntak av onsdag og fredag som er kortdager. Veit fortsatt ikke time planen min for skal følge Celinas timeplan en stund, så jeg veit hvordan kursene hun har er. Så jeg veit litt mer om kursene når jeg skal velge kurs (fag). Første inntrykket av skolen er at de ansatte er veldig imøtekommende og tar hensyn til at jeg ikke snakker språket godt. Elevene er litt mer reserverte, og jeg tørr ikke å si noe som igjen er egentlig en dårlig kombinasjon. Blir fort til at jeg bare står der og prøver å få med meg hva de prater om.

Første skole dag gikk veldig bra. Det var Nicola som kjørte meg til skolen, så jeg fikk skrevet meg inn og fikk hilst på kontaktlærerne for trinnet mitt og rektor. Jeg ble med kontaktlærerne til klasserommet hvor vi fikk all grunnleggende informasjon, om Abidur (avsluttende fag/eksamen), valg av ”elevråds” representanter med mer. Jo også da Herr (husker dessverre ikke navnet hans) sa at det er en utvekslingsstudent i klassen fra Norge, som heter Sarah Krosby. Snudde alle seg mot meg, ehh litt pinlig men slapp heldigvis å reise meg opp si helt enkle ting om meg (navn, hvor jeg kommer fra osv). Han spurte også et par spørsmål som jeg heldigvis greide å svare sånn halvveis på. Etter denne dobbeltimen med info, hadde vi dobbeltime med tysk, med den samme læreren som presenterte meg. I tysken ble det diskutert ei bok de skulle ha lest i ferien (men skjønte at det var svert få som hadde gjort det, på forhånd av timen). Skjønte utrolig nok det aller meste som ble sagt, og var nesten så jeg turte å si noe når det kom inn på litteratur delen av stilhistorien på 1900-tallet. Ser ut som tysken er veldig likt norsken i vg2, bare med tyske forfattere istedenfor norske. Også var første skole dag over, og jeg var så heldig at jeg fikk sitte på med Celina hjem. Resten av skole uka har jeg hatt fag som matte, engelsk, psykologi og christilogi. Matten virker som mye av det jeg hadde i fjord, også har de bare 3 timers kurs, noe som ikke passer helt med hva jeg trenger i Norge, ettersom jeg har tenkt til å ta R2 når jeg kommer hjem igjen. Men finner nok en løsning på det og. Engelsken er utrolig lett, jeg er ikke akkurat av de flinkeste hjemme, men har nok med at i Norge blir ikke alt av tv, radio osv dubbet. Psykologi virker inntresant, og læreren virker flink så tror nok at jeg skal forsette med det. Christilogi er noe jeg helt klart ikke skal forsette med, kristendom fra katolsk side. Kan fort bli litt mye, også minner læreren om en av lærerne i norge.. 

Norsk notater!
Se hvem som er flink til å jobbe med norsken!
Brüggen, stede der skolen ligger! Skikkelig fint der :)
Skriver mer om skolen, skolesystemet og legger ut bilder der i fra (først må jeg somle meg til å ta med kamera å ta bilder der i fra) en annen gang. Må komme litt mer inni det selv og tror jeg, skal jeg greie og forklare det godt.Senere i dag kommer forresten familien til Peter (mor, søsken, nieser og nevøer), også skal jeg og Nicola på et EF party i Düsseldorf etter det igjen. Så her er det fult kjør! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar